Види навчальних програм

Згідно з класифікацією (за С. Лебедєвим) виділяють чотири види навчальних програм:

– типові (орієнтовні);

– модифіковані (модернізовані, адаптовані);

– експериментальні;

– авторські.

Основою модифікованої  (адаптованої)  програми є зразкова (типова) програма, змінена з урахуванням особливостей  ЦДДЮ, віку та рівня підготовки вихованців, режиму і часових параметрів здійснення діяльності, нестандартності індивідуальних результатів навчання і виховання. Корективи вносяться в програму самим педагогом і не порушують концептуальних основ організації навчального процесу, традиційної структури занять, передбачених програмою, яку було взято за основу. Діагностика результативності роботи за такими програмами пов’язана з демонстрацією досягнень вихованців на олімпіадах, конкурсах, звітних концертах, виставках, змаганнях, конференціях тощо.

Модифікована програма  обов’язково має бути обговорена й затверджена методичною або педагогічною радою ЦДДЮ.

Експериментальна програма розробляється педагогом з метою вирішення певного практичного завдання, пов’язаного з подоланням труднощів у навчальному процесі чи постановкою більш складних завдань. Така програма стосовно програми типової може передбачати зміни у змісті і щодо методів навчання.

На роботу за експериментальною програмою повинен даватися дозвіл Департаменту освіти. Після цього програма обов’язково проходить апробацію. У випадку виявлення новизни пропозицій автора, експериментальна програма може претендувати на статус авторської.

Авторська програма – спроектований самим педагогом на основі власної методичної концепції освітній процес, спрямований на оновлення змісту освіти і одержання вагомих результатів. При цьому назва “авторська” вимагає документальних підтверджень новизни й належності цієї новизни автору. Для цього претендент на авторство в пояснювальній записці до програми повинен переконливо показати принципові відмінності його розробки від підходів інших авторів, які вирішували подібну проблему.

Як і будь-який інноваційний проект, авторська програма має пройти фахову та науково-методичну експертизу. Використовуватись після фахового рецензування. В окремих випадках авторам програм, які пройшли відповідну експертизу, видається сертифікат (свідоцтво), який підтверджує, що програма дійсно є авторською і належить її творцю на правах інтелектуальної власності.

художньо-естетичний  –http://udcpo.com.ua/metodichna_robota_hen/;

https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/navchalni-programi/hudozhno-estetichniy-napryam/;

науково-технічний  – http://udcpo.com.ua/metodichna_robota_ntn/;

https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/navchalni-programi/naukovo-tehnichniy-napryam/;

військово-патріотичний – https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/navchalni-programi/viyskovo-patriotichniy-napryam/

гуманітарний – https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/navchalni-programi/gumanitarniy-napryam/

фізкультурно-спортивний – https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/navchalni-programi/fizkulturno-sportivniy-napryam/

оздоровчийhttps://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/navchalni-programi/ozdorovchiy-napryam/соціально-реабілітаційний – https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/navchalni-programi/sotsialno-reabilitatsiyniy-napryam/